Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به موضوع توهین به مقدسات اسلامی در اروپا واکنش نشان داده است:

۱. مایکل آلن گیلسپی در کتاب بسیار خواندنیِ «ریشه‌های الهیاتی مدرنیته» در فصل نهایی کتاب با بیان تناقض‌های روشنگری به اعدام لوئی چهاردهم در فرایند انقلاب فرانسه اشاره می‌کند و ظهور «نور طبیعی» یا «نور سکولار» در بیان فرانسیس بیکن (در نامه تقدیمیِ احیای بزرگ»، رنه دکارت (در سخن از نور بزرگ خِرَد ما) و توماس هابز (در تلقی کلمات روشن به مثابه نور اذهان بشری) و بالاخره در نوشتۀ «روشنگری چیست؟» کانت را نوعی از آزادی (یا همان رهایی) انسان مدرن تلقی کرده و نهایتاً می‌گوید: «رویاهایی امیدوارانۀ «قرن انوار» (century of lights) نقش بر آب شد و ارتجاع از همه سو سر برآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم پیروزی مدرنیته، هیچ‌کس قادر نبود فراموش کند که مدرنیته تیغی دو لبه دارد، تیغی حیات‌بخش و مرگ‌آور.» گیلسپی در ادامه همین فصل می‌نویسد: «مجموعه فجایعی که در قرن بیستم دامن بشریت را گرفت، موجب تشکیک در برداشت مترقی یا رو به پیشرفت تاریخ شد. از این منظر، دست پنهان بیشتر به دست شیطان شبیه بود تا دست خداوند و مکر عقل به تیز فهمیِ شرارت‌آمیزِ شیطانی فریبکار شباهت داشت تا ارادۀ خداوند نیکخواه، و سرانجام ضرورت دیالکتیکی به زنجیرهای آهنین استبداد می‌مانست تا راه آزادی». گفته‌های گیلسپی در دست‌پنهان شیطان در عصر انوار را امروزه می‌توان در سلسله اهانت‌های شیطانی به مقدسات اسلامی را به وضوح مشاهده کرد.

۲. «شارلی ابدو» جانشین مجله «هاراکیری» است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ است که به خاطر توهین به ارزش‌های ملی فرانسه توسط دولت بسته شد، در سال ۱۹۶۶ دوباره منتشر شد و این بار پس از مرگ ژنرال شارل دوگل دوباره به دستور وزیر کشور بخاطر توهین به شارل دوگل تعطیل شد. در دهه ۱۹۸۰ کارمندان قدیمی همین مجله را با نامی تازه یعنی «شارلی ابدو» منتشر کردند. مجله به علت کیفیت پایین محتوا در آستانۀ تعطیلی شدن بود که گروه جدیدی به تیم قدیمی مجله پیوسته و از سال ۱۹۹۲ هفته نامۀ «شارلو ابدو جدید» را منتشر کرد. رویکرد توهین در این مجله این بار در سال ۲۰۱۱ با وهن مقدسات مسلمانان جهت تازه‌ای به خود گرفت و سلسله توهین‌های فکاهی را از شخصیت‌های ملی فرانسه به شخصیت‌های مذهبی مسلمانان سوق داد و البته با این کار تیراژ مجله را به طور خارق‌العاده‌ای بالا برد.

۳. علاوه بر انگیزه‌های رسانه‌ای، چرایی توهین به مقدسات در جهان غرب را باید در تاریخ غرب و مناسبات آن با «دیگر»های غیر غربی نیز دنبال کرد. زمانی می‌توان توهین به مقدسات دیگران را در غرب فهم کرد که مثلاً اصطلاح «بَربَر» در میان یونانیان باستان را که در مورد غیر هِلن‌ها (چه آنهایی که ساکن یونان بودند و پدر و مادر یونانی نداشته‌اند، و چه آنهایی که متعلق و ساکن در امپراتوری فارس بودند) بکار می‌رفت، فهم کرد. این رویکرد به دیگرها بعد از دوره روم و یونان باستان، بین شرق و غرب و حتی بین مسیحیت غربی کاتولیک (در روم) و مسیحیت شرقی ارتدوکس (در بیزانس) ادامه یافت (نمونه‌اش را در آغاز جنگ‌های صلیبی بین صلیبیان و مسیحیان بیزانس ببینید) و سپس بعد از ظهور اسلام این نفرت و دیگر ستیزی نسبت به مسلمانان بوجود آمد که بخشی از آن ابتدا در اندلس (در خود غرب) و سپس در کشورهای اسلامی (مثلاً مصر) ظاهر گردید. استمرار این دیگرسازی در دپارتمان‌های شرق‌شناسی با ابژه کردنِ انسان شرقی، فرهنگ شرقی، و ادیان شرقی خاصا اسلام صورتی علمی و آکادمیک به خود گرفت.

۴. رفته رفته و بعد از دوره‌های متأخرِ قرون وسطی و ظهور رنسانس و سپس پیدایش اصلاحات دینی، نه فقط اسلام بلکه خود مسیحیت هم مغضوب انسان مدرن بورژوا قرار گرفت. این بار و در این دوره مدرن، دیگریِ انسان مدرن، نه فقط انسان غیر غربی و یا مسلمان شرقی، بلکه انسان مذهبی و مسیحی را هم دربرگرفت. در این میان نه فقط مسلمانان، بلکه مسیحیان معتقد و مقدسات مسیحی نیز مورد نفی و نقد و بلکه استهزاء قرار گرفت. این حرکت تاریخی آنچنان ادامه یافته است که نه فقط در کشورهای اروپایی که سابقه‌ای طولانی در سکولار بودن و دین‌ستیزی داشته‌اند، بلکه در آمریکا نیز که یک کشور مذهبی و دینی است، مقدسات خود مسیحیان (در محافل خصوصی و عمومی و در عرصه‌های علمی و غیر علمی) گاه به سخره گرفته شد. جالب اینکه امروزه مسلمانان در غرب بیش از مسیحیان به حضرت مسیح حرمت می‌نهند و از تقدس عیسی مسیح ع (در برابر نگرش سکولار به حضرت عیسی) دفاع می‌کنند. در کلاس‌های الهیاتی امروز آمریکا (مثلاً در دانشگاه UVA) به‌شوخی گرفتن مسیح و جک گفتن در باره او رایج و عادی است. جلوه این روحیه و این فرهنگ را در عرصه‌های دیگر نیز م‌توان دید، مثلاً ببینید فیلم «آخرین وسوسه مسیح» (The Last Temptation of Christ) در سال ۱۹۸۸ مشاهده کرد.

۵. چنین فرهنگ عرفی‌ای در کشورهای اروپایی خاصا در فرانسه (و انقلاب آن علیه کلیسا)، هلند، و کشورهای اسکاندیناوی، و در میان اقشار مرفه شهری (بر خلاف کشورهای اروپا شرقی و همین طور بر خلاف مناطق روستایی در اروپا)، برخاسته از نوعی از سکولار شدن افراطی و اعراض از خدا (مرگ خدا) و حتی ظهور الهیات‌های مرگ خداست. این فرایند طولانی در تاریخ ۲۵۰ سال گذشته از تاریخ انقلاب فرانسه تا کنون، رشد کرده تا به وضعیت کنونی رسیده است. بنابراین توهین به مقدسات (چه مقدسات اسلامی و چه مقدسات ادیان ابراهیمی حتی مسیحیت) در اروپای غربیِ نه یک اتفاق بلکه یک تاریخ بوده است.

۶. نباید این نکته را از نگاه‌ها دور داشت که امروز بسیاری از کلیساها در فرانسه از جمله در شهر پاریس در آستانه تعطیل شدن هستند و بسیاری از مردم نیز در مراسم کلیسایی شرکت نمی‌کنند، در مقابل، مسلمانان در فرانسه مراسم دینی پر رونقی دارند به گونه‌ای که نه فقط مسلمانان بلکه بسیاری از غیرمسلمانانِ نیازمند نیز منتظر حلول ماه مبارک رمضان می‌مانند تا بر سر سفره افطار آنها (که آنجا فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نیست) حضور یابند و از آلام زندگی روزانه‌شان بکاهند. رونق مراسم و مناسک اسلامی مسلمانان به گونه‌ای است که برخی از ارباب کلیسا به فروش کلیساها خُرده می‌گیرند و و می‌گویند اگر اکنون مسیحیان به کلیسا نمی‌آیند و می‌خواهید کلیساها خالی از مؤمنان و عبادت‌کنندگان نباشد، آن را به مسلمانان بدهید تا در آن عبادت کنند. طبیعی است که در چنین جوی شکننده برای مسیحیان، کسانی بخواهند به اسلام و مسلمانی توهین کنند و در توهین‌شان از حمایت‌های دولت و حمایت برخی از ارباب کلیسا نیز برخوردار باشند.

۷. در این شرایط، توهین به مقدسات اسلامی اَبزاری است برای اِبراز خود تا بلکه مقدسات و معنویات دینی به نظامات اجتماعی سکولار غلبه پیدا نکند و صدای سکولار در میانۀ انبوهی از جمعیت‌های مسلمان گم نشود. البته عوامل چنین توهین‌هایی احتمالاً نمی‌دانند بازگشت جنگ‌های ایمانی و مذهبی به دنیای غرب بازگشت استبداد شیطانی مدرن به جامعه اروپایی خواهد بود.

۸. نکته مهم و قابل توجه اینکه توهین به مقدسات اسلامی در جهان غرب پیامدهایی برای دنیای غرب دارد، و بازتاب آن در جهان اسلام هم تبعاتی برای جامعه مسلمانان دارد. یکی از این پیامدها جرأت و جسارت برخی نومینالیست‌های وطنی است که در یک گام از آنچه در فرانسه رخ داده به بهانه آزادی بیان دفاع کرده و یا دست کم سکوت پیشه کنند، و در گام دیگر مزاج ایمانی ایرانیان را هر از گاهی با نیش و کنایه‌های وهن‌آمیز به مقدسات دینی بیازمایند و مسیرهای غیراخلاقیِ غرب را هم تقلید کنند.

کد خبر 5025516

منبع: مهر

کلیدواژه: توهین به پیامبر قرآن اروپا محرم 99 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب سند 2030 ویروس کرونا دفتر تبلیغات اسلامی کنگره امام سجاد طوبی کرمانی امام سجاد ع پیام تسلیت معنویت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امام حسین ع مقدسات اسلامی توهین به مقدسات نه فقط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۴۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد مصداق «جهش علمی با مشارکت مردم»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با حضور داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از مدیران و مسئولان ادارات و نهاد‌های استان لرستان، رؤسای واحد‌های دانشگاهی و اعضای هیئت علمی و کارکنان واحد خرم‌آباد برگزار و محمدرضا جابرانصاری به‌عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان معرفی و از تلاش‌های سیامک بهاروند قدردانی شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین با اشاره به شرایط دانشگاه در سال‌های گذشته و کاهش سالانه ۱۵۰ هزار نفری از دانشجویان و رسیدن تعداد دانشجویان به ۸۳۰ هزار نفر گفت: در کنار کاهش این امر افزایش مراکز آموزش عالی، کاهش هرم جمعیتی جوان، خروج تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی، کارکنان و شیوع پاندمی کرونا در سطح جهان را شاهد بودیم که اقتصاد‌ بزرگ دنیا را تحت تأثیر قرار داد و این مسئله دانشگاه آزاد اسلامی را که ارگانی مبتنی بر بودجه دولتی نیست با مشکل مواجه کرد.

داریوش جاوید افزود: انتظار می‌رفت که با بحران کرونا دانشگاه آزاد اسلامی وارد یک چالش جدی شود؛ چنانکه اگر در دوران کرونا یک نیمسال در دانشگاه کلاس‌ها برگزار نمی‌شد و اقتصاد دانشگاه حرکت نمی‌کرد ادامه فعالیت به راحتی میسر نبود و در این شرایط با عنایت پروردگار و نگاه مدبّرانه دکتر طهرانچی و اعضای هیئت رئیسه، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی این تهدید‌ها به فرصت تبدیل شد و نخستین دانشگاهی بودیم که در کشور کلاس‌های مجازی را برگزار کردیم و در ادامه هم نخستین دانشگاهی بودیم که پس از پایان کرونا کلاس‌های حضوری را برگزار کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: همه این اتفاقات مبارک در دانشگاه آزاد اسلامی محصول سند تحول و تعالی دانشگاه است که به جرئت می‌توان گفت قوی‌ترین سند تحول در کشور است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش و برگزاری رویداد صدرا نخستین دانشگاه کشور است که با الگو گرفتن از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تئوری را با عمل همراه می‌کند تا بتواند بین تئوری و عمل رابطه برقرار کند که نتیجه این کار تربیت نیروی آموزش‌دیده و مهارتی برای ورود به عرصه کار و صنعت است.

جاوید متذکر شد: امروز نگاه جامعه به دانشگاه آزاد اسلامی یک نگاه متفاوت است و جامعه به راحتی و با افتخار این دانشگاه را انتخاب می‌کند؛ به‌همین دلیل می‌توان دانشگاه آزاد را بهترین مثال برای تحقق شعار سال دانست، به این معنا در دانشگاه آزاد اسلامی که یک دانشگاه مردمی و برای مردم است جهش علمی با مشارکت مردم اتفاق افتاده است.

انجام مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی تکلیف‌مدارانه است

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان هم با اشاره به اینکه این تکریم و معارفه در آستانه دهه کرامت صورت می‌گیرد، تشریح کرد: تفاوتی که در نظام ارزشی الهیاتی و نظام توحیدی وجود دارد اینکه در این نظام هرکس که بار مسئولیتی را برعهده می‌گیرد انجام وظیفه را تکلیف و کار برای خدا می‌داند.

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی افزود: رئیس دانشگاه رئیس است نه مسئول و تفاوت بین رئیس و مسئول در این است که رئیس دانشگاه باید مطالبه‌گر باشد؛ نه پاسخگو به زیرمجموعه، بلکه پاسخگوی به مافوقش باشد و تحقق اهداف دانشگاه را از زیر مجموعه‌اش مطالبه کند و این اتفاق زمانی خواهد افتاد که رئیس بتواند با ایجاد همدلی و همگرایی در مجموعه در بُعد اخلاقی به گونه‌ای عمل کند که همه او را بپذیرند و در ادامه نیز در بُعد اخلاق اداری نظم و انضباط داشته باشد که تحقق این مسئله زمانی اتفاق خواهد افتاد که این مدیر وام‌دار احدالناسی نباشد.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان هم گفت: از اعتماد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرصتی که برای خدمت بنده مهیا شده، خدا را شاکرم.

جابرانصاری عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در پنجمین دهه عمر پربرکت خود به‌عنوان یکی از مولود‌های انقلاب اسلامی دستاورد‌های بزرگی را کسب کرده و در حال حاضر با رونمایی از سند تحول و تعالی توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مسیر حرکت دانشگاه کاملاً تبیین شده و با تعریف محور‌ها، بسته‌های کاری و راهکنش‌ها یک چرخش جدی در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاده، به گونه‌ای که آموزش به سمت آموزش‌های کاربردی و مفید حرکت کرده و پژوهش‌ها نیز هدفمند و درراستای حل مسائل جامعه است.

وی یادآور شد: دانشگاه باید در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی دانشگاه نقش اساسی خود را در جامعه به درستی ایفا کند؛ چراکه یکی از مواردی که در چهار دهه اخیر در دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته، موضوع نقش تعلیم و تربیت به لحاظ اجتماعی است.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان خاطرنشان کرد: دوره تمرکز بر اقتصاد بر مبنای شهریه سپری شده و نیاز است که یک تغییر اساسی در منابع درآمدی دانشگاه اتفاق بیفتد و دانشگاه دنبال درآمد‌های پایدار غیرشهریه‌ای باشد تا بتواند کیفیت خود را حفظ کند، چراکه اگر درآمد‌ها را صرفاً براساس شهریه تعریف کنیم فقط باید دلخوش به افزایش تعداد دانشجویان باشیم.

سیامک بهاروند رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان هم با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر ابراز امیدواری کرد که این روند همکاری برای رسیدن به اهداف تعریف شده دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با مدیریت جدید بیش از پیش ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تابوشکنی در فوتبال ایران؛ ورود آقایان ممنوع!
  • دانشگاه آزاد مصداق «جهش علمی با مشارکت مردم»
  • وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • رهبر معظم انقلاب: حج امسال باید برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش باشد/ حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/ برای دفاع از فلسطین منتظر دیگران نمی‌مانیم
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • حج امسال، حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند / یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • رهبر انقلاب: آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، راه را نشان خواهد داد
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد